Flamengo en ´n vraag… - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu Flamengo en ´n vraag… - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu

Flamengo en ´n vraag…

Door: Jacoline

Blijf op de hoogte en volg Jacoline

28 Juni 2009 | Brazilië, Rio de Janeiro

Uma vez Flamengo, Flamengo até morre.

Van de week weer in Rio geweest en ik ben naar het Maracanã geweest. Het grootste voetbalstadion van Brazilië. Echt onwijs gaaf. Als je binnen komt en het stadion ziet, krijg je echt zo’n wow-dit-is-echt-kicke-gevoel. Er kunnen, geloof ik 118.000 mensen in, dat is best veel. Met een vriend ben ik naar de wedstrijd Flamengo- International geweest. Van te voren was mij gezegd waar ik moest zijn in het stadion, want ik wilde natuurlijk wel het echte-fanatieke-Braziliaanse-voetbal-sfeertje meemaken. En hoewel het niet onwijs druk was, hadden we een leuk plekje. Niet bij de hooligans, maar wel bij de fanatieke-Flamengo supporters. En het was een feestje daar. Heel de wedstrijd werd er gezongen, allemaal grote vlaggen, en helemaal gaaf dat Flamengo won met 4-0.
Al met al echt een gaaf avondje uit.

Natuurlijk ook weer meegewerkt met het werk in de opvanghuizen en het straatwerk.
Op een middag gingen we de straat op, om de kids te vragen mee te komen naar het onloop, voor een douche en eten en drinken. We zagen een jochie op straat slapen. Een jong kereltje nog en helemaal vies. Hij vertelde dat hij 10 jaar was en hoe hij heette. Maar hij wist niet (meer?) waar hij vandaan kwam, of hij familie had en waar hij woonde… Hij wilde niet mee met ons. Een tijd bij hem gezeten en met hem gepraat over wat REMER is en wat zij voor werk doen. We vroegen hem daarna: ‘Ga mee, dan kun je douche, krijg je schone kleren en eten en drinken. We gaan met de combi en om 4 uur brengen we je hier weer terug. ‘Maar hij wilde echt niet mee, hij was erg wantrouwig… Later kwam er een andere straatjongen aanlopen die wél meewilde. Deze jongen sprak met het kleine jochie en jawel hoor, hij stond op en liep met ons mee naar de combi. Wow, dat voel je dan echt als een overwinning (dit gevoel is 10x sterker dan een doelpunt van Flamengo). Stel je eens voor dat deze jongen straks vaker naar het inloophuis wil, misschien wel echt van de straat af wil en er ook voor kiest. Dan kiest ie voor het leven!! Terwijl het leven op straat vaak vroeg eindigt in de dood. Toen we met de combi langs een plek met andere straatkinderen reden, riep hij enthousiast: ‘Hé, kijks eens naar mij, ik zit hier in de combi!’ Hij was dolgelukkig, dat hij mee was gegaan en heeft een leuke middag gehad in het inloophuis. Wel is het kei en keihard om hem ’s middags dan weer op straat af te zetten. Hoewel hij er geen problemen mee bleek te hebben, moest ik zeggen dat het echt wel pijn doet als je die mannetjes zo weer weg ziet lopen. Echt pijn!

Het blijft elke keer weer indrukwekkend om de nood te zien. Ik ben nu al een paar keer meegeweest, maar het went echt niet… De verslaafde kinderen, die geen besef van tijd of het leven om hen heen hebben. Ze zijn alleen bezig met overleven…
De vraag kwam in mij op: ‘Waar is God in deze ellende?’ Maar toen dacht ik: ‘Ho, eens effe Jac, dat is nogal makkelijk. Kijk eens naar jezelf!’ Wat doe jij aan deze ellende? En voor ons allemaal de vraag: Waar zijn wij in deze ellende?
We zullen nooit kunnen zeggen dat we het niet weten. Het journaal, internet, de kranten, berichten genoeg over ellende in de wereld.
En voor mij, zijn het nu de kinderen hier op straat in Rio, die mij keihard confronteren met de vraag: ‘Waar ben jij/ waar blijven jullie (stinkend rijke) Nederlanders in onze ellende?’ En ik vroeg mij af, wat ik kan antwoorden. ..
En tot mijn verdriet weet ik het ook niet…
Hoe kan het dat mensen meer geld uitgeven aan honden-en kattenvoer, dan zich bekommeren om kinderen die ten ondergaan in deze wereld, omdat niemand om hen geeft? Hoe kan het?? Hoe kan het, dat we maandelijks liever al ons extra geld op de spaarrekening storten, dan structureel een goed doel te ondersteunen?
Hoe kan het dat jij en ik, vaak liever nog een paar schoenen (die je eigenlijk niet nodig hebt) kopen dan 25 euro overmaken om een kind in nood te helpen?
Makkelijker langs de Mac Drive gaan, dan een tientje te storten naar de kids in Afrika, die verschrompelen, omdat ze niets te eten hebben. Hoe kan het???
En wat zou ik moeten zeggen als ze het mij zouden vragen. Ze hebben de vraag niet hardop uitgesproken natuurlijk, maar in elke vies kindergezichtjes dat ik zie weerklinkt voor mij deze vraag…


  • 28 Juni 2009 - 15:43

    Joyce:

    Wow Jac, een hele terechte vraag zeg...!

  • 28 Juni 2009 - 15:46

    Renske:

    Wat doe jij??

    Een half jaar vrijwillig naar Brazilie om je keihard in te zetten voor deze kinderen!!
    Dat doe jij!


  • 28 Juni 2009 - 15:56

    Siem En Ria:

    Hallo Jacoline,

    je verhaal(lees het verhaal van de straatkinderen)is weer erg aangrijpend!! Het is goed dat je dit voor ons opschrijft en ons hiermee confronteert het zet ons met beide benen op de grond!!

    Vandaag zijn wij als Brazilië groep 2009 in de kerkdienst uitgezonden. Jacoline de Preek die diaken Dick Vrijburg voor ons hield geeft misschien een antwoord op jouw vraag: "Waar is God in deze ellende?" Kijk eens wat Hij voor dit straatjochie heeft gedaan, Hij zond jou, Jacoline, op zijn pad en daarna nog een ander straatjochie. En kijk hij was overtuigd en ging met jullie mee en heeft een 'heerlijke' middag gehad! Misschien Jacoline gaat dit jochie verlangen naar nog zo'n fijne middag en komt hij nog eens langs in het inloophuis. En wie weet wat dat kleine zaadje wat jij (lees God) in hem heeft gezaaid nog doet groeien....

    Ja, Jacoline het valt niet mee, nee het valt zwaar!!, om zo'n jochie om 4 uur weer op straat te moeten zetten, in plaats van af te mogen geven bij zijn vader en moeder thuis! Maar dat is nou net waar diaken Dick Vrijburg het vandaag in zijn Preek over heeft gehad: we mogen helpen maar moeten ook weer loslaten en het verder overgeven in Gods hand!!

    Jacoline, nog 3 weken en dan gaan wij elkaar weer zien, wij kijken er erg naar uit!! Tot dan en veel liefs en Gods zegen!!

    Siem en Ria

  • 28 Juni 2009 - 18:44

    Cees En Jopie:

    lieve Jacoline,
    Indrukwekkend jouw verhaal en zeker zo indrukwekkend de vragen die je jezelf daarbij stelt.
    Wat Ria en Siem schrijven kan ik beamen. Wij kunnen alleen maar doen wat in ons vermogen ligt en daarna moeten we het weer uit handen geven en neerleggen bij God. Hij is er voor ons allemaal . Voor jou, voor de straatkinderen voor de eenzamen , niemand uitgezonderd en wij mogen een werktuig zijn in Zijn hand. Je doet mooi werk. God zegene jou en jouw zijn onder de kinderen.
    Bid voor je en tot over drie weken.
    Liefs, Cees en Jopie

  • 29 Juni 2009 - 06:50

    Chris En Petra:

    Hoi Jac,

    Met tranen in mijn ogen heb ik je bericht gelezen.
    Wat moet dat pijn doen om zo'n kereltje weer op straat te moeten zetten, maar je mag het overgeven aan je Hemelse Vader.
    Bedankt voor de eyeopener, daar leven we te snel aan voorbij.
    Gods zegen toegewenst.

    Chris, Petra en de kids.

  • 29 Juni 2009 - 07:00

    Bianca:

    Hoi Jac,

    Heb effe zitten janken .Want het is eigenlijk te gek voor woorden!!Dat dit soort dingen bestaan op deze aardbol.Maar ik weet zeker dat jij ook weer mensen inspireerd en julie mooie werk zich steeds meer zal uit breiden.Als je werk doet met liefde en heel je hart dan kan het niet anders dan dat anderen daar door aan gestoken worden en dan breid deze positieve olievlek zich steeds verder uit.En worden steeds meer kinderen geholpen.

    liefs Bianca

  • 29 Juni 2009 - 11:02

    Mama:

    sprakeloos!!!
    waar geen woorden meer voor zijn, komt het op de daden aan (en op gebed)
    liefs
    mama

  • 29 Juni 2009 - 11:35

    Ronald Irina Kids:

    Hoi Jac,

    Je heb helemaal gelijk en het is heel erg moeilijk om zo jongen weer op straat te zetten.
    Het deed mij hier al wat laat staan bij jouw!
    Ik hoop dat wij beseffen dat we als christen een opdracht hebben om voor de weduwe,wezen armen.....te zorgen.
    En dat we een Licht moeten zijn door onze daden of door onze getuigenis van de Liefde van God .
    Jezus is Koning!
    Jac,leg het in het zijn handen.Met al onze vragen.
    een ding is zeker Hij ziet de kinderen daar.
    Jac we begrijpen je.
    We bidden voor de kinderen en voor jullie als team daar!

    Tot gauw

  • 29 Juni 2009 - 18:27

    Gijske:

    Jac,geen woorden voor deze armoede en ellende maar wel antwoorden omgezet in daden.En daar ben jij een voorbeeld van !

  • 29 Juni 2009 - 20:09

    Tante Nel:

    Wat verschrikkelijk allemaal.
    Wat een voorrecht om hier geboren te zijn, maar ook, wat een grote verantwoordelijkheid hebben wij gekregen.
    Wat doen wij hier mee?
    De één geeft praktiche hulp, een ander geld, en weer andere gebed.
    Ieder naar zijn gave en vermogen.

    "Dit heb Ik voor u gedaan, wat doe jij voor Mij?"
    Wij zullen ons allemaal moeten verantwoorden wat wij voor onze naaste over hebben en wat hebben gedaan.
    Gods zegen toegewenst.

  • 17 Juli 2009 - 16:36

    Hans En Charlotte:

    Net terug van vakantie uit Italië lees ik je verslag en denk inderdaad hoe kan het...
    Lees je verhalen met veel plezier.
    Goede reis terug,
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Jacoline

meer info over het project: www.helpmijleven.nl

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 59437

Voorgaande reizen:

29 Januari 2009 - 28 Juli 2009

BRAZILIE

Landen bezocht: