Feest in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu Feest in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu

Feest in Rio

Door: Jacoline

Blijf op de hoogte en volg Jacoline

19 Maart 2009 | Brazilië, Rio de Janeiro

REMER 20 jaar

Vrijdag en zaterdag stonden in het teken van 20 jaar REMER. Vrijdagavond een dankdienst in een soort colege-zaal-achtige-kerk-ruimte-met-podium. Hier werd een presentatie gegeven van het werk van REMER, met film en foto’s. Door een paar kinderen werd er gezongen. De (ex-straat)kinderen uit het opvanghuis hadden een dans gemaakt. Zo, die ventjes kunnen goed streetdancen (toepasselijke naam hè, voor straatkinderenJ). Er waren nog wat toespraakjes (gelukkig aardig kort).
Het allermooiste was dat er 7 jongeren waren (begin twintig) die als eerste van de straat zijn gekomen. De eerste groep straatkinderen die REMER heeft geholpen. De een studeert, de ander is getrouwd, weer een ander heeft 2 kindjes… Ze vertelden allemaal wat ze nu deden en wat REMER voor hen betekent heeft... Ook al verstond ik lang niet alles, het was wel ontroerend.
Daarna was er een (alcoholvrije) borrel, een soort receptie, met een prachtige 20-jaar-REMER-taart. (zie foto)

Zaterdag een straatfeest... Mensen van REMER en straatkinderen waren aanwezig in een park. Daar kwam een dj en een kinderentertainer, allemaal muziek, spelletjes, dans, wedstrijdjes, erg leuk. Die gasten waren erg goed.
En voor de straatkinderen natuurlijk geweldig. Normaal worden ze weggestuurd als er een feest is, maar nu een feest speciaal voor hen!! Jochies met versleten kleren, vanaf 10 jaar. Meisjes rond de 14 jaar, waarvan er zeker 3 van de 4 zwanger zijn. Bizar. Maar ze hadden zo'n lol en vonden het geweldig. Vooral ook natuurlijk, omdat er eten werd rondgedeeld en drinken. Ze konden weer effe kind zijn op het feest.
Er was een soort clown en er werd weer gezongen en gedanst door de kids van REMER.
Aan het eind van de dag gingen we met z'n allen (150 man) straatkids en 'mensen' gemengd in een heeele grote kring staan. Hand in hand en hebben we God gedankt dat Hij al zo lang voor REMER zorgt en door REMER werkt. Een speciaal moment!!

Zondag naar het strand geweest. WOW, echt heel erg gaaf. Echt mooi. Voor het eerst dat ik echt een vakantie gevoel had. Mooi strand, met een geweldige zee. Iedereen loopt hier te paraderen in kleine bikini's en gespierde body's. Je snapt wel dat ik met mijn afgetrainde lichaam hier goed tussen pas. Af en toe het water in, maar ik kon niet verder dan m’n knieën, want anders werd ik omvergespoeld. Echt zwemmen zat er dus niet in, maar nat wordt je wel, dus je koelt wel lekker af.
Ik had een parasolletje geregeld. Maar ondanks alle schaduw ben ik aardig verbrand. Jammer hoor, ’s nachts was het alsof er zo’n 3829 spelden in m’n rug prikten. Oeioei.

• 19 Maart 2009 - 19:32

Charlotte:

Ha die jacoline,
    Het blijft leuk om je berichthes te lezen. Fijn dat het je zo geod gaat en ik herken wel dat de hele gewonen dingen die daar gebeuren zo bijzonder zijn, of bijzondere dnigen die heel gewoon zouden moeten zijn, een zwanger meisje van 13 wat even kind is bv.
    Hou je goed, liefs, Charlotte

• 19 Maart 2009 - 19:55

Tante Nel:

Hoi Jacoline,
    Wat maak je veel mee met de kinderen, en wat intriest van die zwangere kinderen.
    Wat fijn dat je ook nog een vakantie gevoel mag hebben en genieten van de zee.Nou meid, we wensen je Gods zegen en veel sterkte en ook nog plezier toe.
    hartelijke groeten uit Berkenwoude

• 19 Maart 2009 - 20:29

Hans (man Van Corrie:

Hallo Jacoline, wat maak jij veel mee! Kan je alles nog bevatten? Heb je ook een privé dagboek? Geweldig wat daar allemaal gebeurt, ik wens je Gods Zegen daarbij toe, Daar op die plek wil God ook zijn, ik weet het zeker! Dag dag!

• 19 Maart 2009 - 20:30

Hans (man Van Corrie:

Het bericht van 'tante Nel' had ik niet eens gelezen' Dat noemen ze 'gestuurde toeval'.

• 19 Maart 2009 - 21:19

Matthias En Joyce:

Hey Jacoline,

Het is echt leuk om te lezen hoe het met je gaat. super dat je het naar je zin hebt en dat je tussendoor ook af en toe nog even een lekker vakantiegevoel kan hebben.
    We kunnen ons bijna niet voorstellen hoe het leven daar is, maar je zal wel ontzettend veel te verwerken hebben, omdat het leven daar zo vol tegenstrijdigheden, pijn en verdriet is. We wensen je God's Zegen en kracht toe. liefs

• 20 Maart 2009 - 15:27

Cees En Jopie:

hoi jacoline,

Eindelijk weer eens wat gelezen over je verblijf in Rio. Ik was zo nieuwsgierig en keek soms wel twee keer per dag. Wat je meemaakt is heel herkenbaar. Fijne, mooie en ontroerende dingen, maar ook zorgelijk en vragen oproepend.
    Ga moedig verder op je weg daar in het verre Brazilië en wij denken aan je in ons gebed.

Liefs, Cees en Jopie