Zomaar een dag... - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu Zomaar een dag... - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu

Zomaar een dag...

Door: Jacoline

Blijf op de hoogte en volg Jacoline

07 April 2009 | Brazilië, Pequeri

7.15 uur gaat mijn wekker. Ik heb een lekker relax muziekje ingesteld, dus zelfs het wakker worden gaat op zijn Braziliaans… rustig aan. Beter dan mijn tuuuuut-tuuuut-tuuuut-wekker in Nederland.
Om 8.15 uur loop ik op mijn gemakkie naar mijn werkplek van deze morgen, de groentetuin. Het is ongeveer 10 minuten naar beneden lopen. Als ik aankom staat ´chefe de hortas´, de baas van de groentetuin al te wachten met een krat vol groente.
Die moet naar de keuken… Dus weer 10 minuten omhoog lopen. In de keuken zijn ze erg blij met de groente. Ik krijg een ´caqui´ in mijn handen gedrukt. Als ik vraag of het een tomaat is, liggen ze in een deuk. Het ziet er anders wel uit als een tomaat! Het is een dadelpruim (ja, precies ja!) Smaakt best lekker! We lopen met een lege krat weer naar beneden en om 9 uur beginnen we met werken.
Gelukkig niet het zware werk zoals gisteren. Toen heb ik met de ‘enchada’ gewerkt (dat ding dat ik nog steeds op de foto moet zetten, omdat ik de Nederlandse naam niet weet). Je hakt/ schraapt daarmee de helling kaal. Het stuk waar ze een groentetuin van willen maken staat, tot je knieen hoog, vol met onkruid en gras. Er moest dus flink gewerkt worden, maar zo’n ding is nogal zwaar. Na anderhalf uur was ik gesloopt en staan de blaren op m’n handen.
Maar goed, vandaag dus rustig aan onkruid wieden, planten voeden en tussendoor de vissen voeren. Halverwege de ochtend koffiepauze: dit houdt in dat we 10 minuten in de schaduw gaan zitten en water drinken. Heel soms is er ‘doce de arroz’, rijstebrij bij, wat zelf gemaakt is in het keukentje. Deze keuken bestaat uit een paar bamboestokken en een golfplaten dakje. Een houtfornuis en wat spulletjes. Maar de rijstbrij die ze maken smaakt best lekker na het zwoegen (hoewel ik het in Nederland niet zou eten).
We zitten in de pauze meestal op een bankje naast het kippenhok. Soms pikt er een kip tegen mijn kont. Er zit zo’n leuk glimmend knoopje op mijn kontzak, dat vinden die kippen wel leuk. Tijdens de koffiepauze hebben we zicht op een man en zo’n 20 dode vissen die hij schoonmaakt… Niet echt vrolijk uitzicht.
Tijdens het werk in de tuin komen we soms dieren tegen. Als er een worm tevoorschijn komt, zijn ze helemaal blij. Daar gaan we mee vissen. Die wormen zitten hier niet zoveel. In Nederland schep je één keer en heb je 5 wormen. Hier heb je na 5 keer hakken nog geen worm. Gisteren kwamen er opeens nog 5 kalfjes voorbij stuiven, die waren uitgebroken. Vandaag werden we verrast met het bezoek van een slang. Het was een kleintje, maar een gevaarlijke giftige. M’n chefe heeft hem vakkundig vermoord, waarbij hij heel voorzichtig te werk ging.

Na het werken in de tuin snel gedoucht en met een combi vol naar Juiz de Fora, een stad hier één uur rijden verderop. Ik zat op de bijrijderplek, want mijn collega zou rijden. Maar iedereen in het busje begon te roepen dat ik moest rijden. Ik had afgesproken dat mijn collega zou rijden, maar toen ook de baas achterin ging roepen dat ik moest rijden, heb ik het toch maar gedaan. (je baas moet je altijd te vriend houden :). Bij de poort van de Sítio gestopt. Daar bidden we altijd om bescherming onderweg. Na het gebed op weg naar Juiz de Fora. Onderweg liggen er allemaal mannen langs de kant van de weg. Het is net na luchtijd en die gasten doen effe een tukkie. In Juiz de Fora kon ik de weg in het centrum leren. Nogal ingewikkeld vind ik i.v.m. eenrichtingswegen en als je met iemand mee rijdt, lijkt het net of hij alleen maar rondjes rijdt. Nu ik zelf in het centrum reed, viel het wel me met de rondjes.
Effe in een kilo/restaurant gegeten. Grappig systeem joh: Je schept je bord vol. Er staat van alles: zwarte bonen, rijst, maar ook salades, lasagne, patatjes, vlees, pasta´s, etc. Als je genoeg hebt opgeschept loop je naar de wegschaal en wordt je bord gewogen. Je betaald voor de kilo´s op je bord. Geinig hé!
In de stad nog wat dingen geregeld en alleen ergens boodschappen gedaan. Toen in mijn uppie geprobeerd om de parkeerplaats terug te vinden (wat in één keer lukte) en terug gereden naar de Sítio. Ik had de motor nog niet uitgezet of er kwam een jochie vragen of ik niet effe naar Pequeri kon rijden, hij wilde van zijn zakgeld iets kopen. ´Sorry, vandaag niet meer, morgen ga ik weer naar Pequeri’.

Op mijn kamer effe achter de laptop. Dat ding is aardig geacclimatiseerd (hij is net zo langzaam geworden als de Braziliaanse computers hier). Af en toe komen er wat kids binnen lopen om wat dingen door te geven.
Op een gegeven moment komt een tiener vragen of de stokken in de keuken van mij zijn. Ja, gisteren gekregen van een man hier. Ik weet dat het suikerriet is (dat heeft hij verteld), maar wat ik er mee moet… Nou dat weet hij wel, dus hij gaat met een groot mes aan de slag en effe later sta ik op een stuk suikerriet te zuigen. Best lekker! Daarna eet ik een paar pannenkoeken. Deze waren over van gisteren, toen heb ik voor de kids van een huisje pannenkoeken gebakken. Wel grappig, sta je een uur te bakken, iedereen eet zich klem aan de pannenkoeken. Dan ben je helemaal klaar, zit je propvol en dan vragen ze:`Wil je nog avondeten?´ Als er geen rijst en zwarte bonen bij zit, is het hier geen volwaardige maaltijd…

Ondertussen is het nu half tien. Vanavond hoef ik niet de kinderen van school op te halen, dus kan ik vroeg naar bed.
Voor ik ga slapen maak ik eerst alle insecten dood die ik tegenkom. Eentje kan ik niet bij. Ik hoop dat die er morgen nog zit... BOA NOITE!
Dit was zomaar een dag (niets bijzonders, maar elke dag is weer een belevenis hier) in het prachtige Brazilië.

Volgende week geen nieuws (i.v.m de komst van mijn ouders) van daar nu twee berichten achter elkaar. Ze zijn soms wat lang, maar het is moeilijk om het kort te houden als je zoveel te vertellen hebt.


  • 08 April 2009 - 06:05

    Siem En Ria:

    Hallo Jacoline,

    jullie groentetuin ziet er prachtig uit zeg! Je hebt met het hakken/schrapen zeker ook nog mooie stenen gevonden?
    Jacoline vanuit de Brazilië groep 2009 de volgende vraag: drinken jullie sap uit pakken (zoals bij ons de pakken van dubbelfris) zo ja, wil je vanaf nu deze pakken gaan sparen? Wij willen met de kinderen hiervan gaan knutselen (idee op de Bazar opgedaan).

    Trouwens je chefe met z'n 'knechtje' zijn ook van alle markten thuis!! Zijn jullie al bezig met het leggen van de fundering??? Kunnen wij als wij komen gelijk aan de slag (hi hi hi).

    Jacoline nog een vraag vanuit de groep: heb jij al een gitaar aangeschaft? Anders wil Martijn onze groepsgenoot zijn gitaar zelf meenemen.

    Nou van onze kant ook een heel verhaal. Ik lees je reactie wel weer, maar geniet eerst maar van de komst van je ouders. Ik wens jullie heel veel plezier en een hele mooie tijd met elkaar!!! Gods zegen!

    lieve groet Siem en Ria

  • 08 April 2009 - 06:59

    Mama:

    jammer dat de komst van je ouders je geen nieuws oplevert
    daar zullen we wat aan doen hoor
    nog 2 nachies
    liefs

  • 08 April 2009 - 12:19

    Rick&Jiska&Jikke:

    Hoi lieve Jac,
    Wat heerlijk om weer te lezen wat je allemaal doet en meemaakt!
    Net zo geweldig is het om te zien hoe je van de helling raced op de skelter!
    Nog veel geweldiger is de reactie van de kids! Ik versta er niks van, maar ik hoor wel Jacolina, Jaco, Jacoline.
    'k Kreeg kippenvel toen ik zag hoe enthousiast de kids met je zijn.

    Jac wat zit je op een geweldig mooie plek. Geniet ervan en wees een zegen!

    Dikke hug van ons 3!

  • 16 April 2009 - 19:54

    Peter:

    Ha Jac,

    Vanavond weer even je laatste verslag gelezen: wat zit je toch in een compleet andere wereld !
    Het blijft wel leuk om zo op de hoogte te worden gehouden van alle belevenissen in Pequeri.

    Ik zie ook dat je ouders er zijn, gaaf hoor.

    De groeten en succes weer met alles.
    Peter

    PS
    Schrijf je nog een stukje in "Help mij Leven" ?

  • 17 April 2009 - 07:44

    Foppe Bron:

    Hallo, Ik kwam toevallig op je site terecht, ben zelf al twee keer op de Sitio geweest, laatste keer om de zonnecollectoren te installeren, zie een leuke foto van Ronnie de Chefe de Hortas, doe hem de groeten van Foppe, ik heb veel met hem gelachen ook chelso, zijn Broer doet heel goed werk daar
    veel plezier daar, vriendelijke groeten
    Foppe

  • 17 April 2009 - 18:33

    Martine Vd Steen:

    Hoi Jacoline,

    Ik heb de laatste berichten even achter elkaar gelezen. Je kunt er een boek mee schrijven zeg! Dat is een avontuur op zich om te lezen. Geweldig om te lezen wat je mee maakt, en soms heel droevig. Ik denk vaak aan je en ik bid jullie daar alle goeds toe!

    Groetjes, Martine

  • 19 April 2009 - 18:42

    Joke Van Laar:

    Hoi Jacoline,
    Alles goed met jou?
    Hier is alles goed.
    Eigenlijk geen nieuwtjes te vertellen, gewoon effe contacten...
    See you later alligator,

    groetjes Joke

  • 19 April 2009 - 19:50

    Trudie:

    Zo, weer even genoten van al je verhalen! Ik kan me er nog steeds zo weinig bij voorstellen en vind het geweldig van je dat je dit doet! En natuurlijk, zoals ik zo vaak zo mooi lees, mag doen!
    Die groentetuin ziet er goed uit zeg, en watvoor beest is het nou op die foto?!

    Jac, bedankt weer voor je mooie verhalen, ik kijk uit naar de volgende!

    Hartelijke groeten,

    Trudie

  • 22 April 2009 - 21:44

    Ronald Irina Kids:

    Hey jac,

    Echt mooi dat we zo contact kunnen houden!
    echt gaaf dat je zo enthousiast met de kids ben.
    Jac God zegen!
    En ga zo door

    groeten van ons allen
    hooooiiiii

  • 23 April 2009 - 18:01

    Danielle:

    Hey Collega

    Heb weer genoten van je verhalen!
    Je moestuin staat er goed op hoor! Beter als de Schakel tuin, die mannen kunnen echt niet zonder je hoor haha!
    Speciaal voor jou het team uitje uitgesteld tot aug! Weekendje survivallen ofzo!
    Verder niet veel te melden eigelijk!

    Groetjes Liefs Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Pequeri

Jacoline

meer info over het project: www.helpmijleven.nl

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 59434

Voorgaande reizen:

29 Januari 2009 - 28 Juli 2009

BRAZILIE

Landen bezocht: