Weer lekker gewerkt, hoewel... - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu Weer lekker gewerkt, hoewel... - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu

Weer lekker gewerkt, hoewel...

Door: Jacoline

Blijf op de hoogte en volg Jacoline

11 Mei 2009 | Brazilië, Pequeri

De afgelopen week weer lekker in de tuin gewerkt, hoewel…met 7 blaren op mijn handen, was het niet echt lekker, maar wel weer erg leuk. Ook een muurtje gemetseld, en ook dat was ik nog niet verleerd…

Vrijdagavond ben ik met een vriend en 2 kids s’avonds de berg achter de Sítio opgeklommen. Het is een stuk lopen en zo ’s avonds door het donker is dat al een hele belevenis.
Deze berg, de Monte Shalom, is een bijzondere plek. Op deze berg werd en wordt veel gebeden en gestreden voor het werk van REMER. Hoeveel wonderen er al niet zijn gebeurd… Er zijn zoveel verhalen, waarin God zichtbaar helpt.
Op de berg aangekomen, hadden we een geweldig uitzicht: een volle maan, die onwijs helder scheen. Aan de hemel honderden sterren. ‘Wolken’ die in het dal hangen. We zijn op onze rug gaan liggen en hebben gewoon een hele tijd naar de hemel liggen staren. De 2 jongetjes waren in slaap gevallen. Wij zijn gaan zingen en gaan bidden. Het is alsof God veel dichterbij is op deze plek, alsof Hij gewoon effe bij je komt staan. Heel bijzonder om die aanwezigheid te ervaren… Het is misschien moeilijk voor te stellen, als je zelf niet gelooft, maar je zou het mee moeten maken… Als je op deze plek bent en de verhalen hoort, waarin God helpt, kun je Zijn aanwezigheid niet meer ontkennen…

Van de week was het Moederdag. Een die dag wordt hier nog echt ‘gevierd’.
Mijn collega vroeg: ‘Het is zeker wel moeilijk, Moederdag hier zijn.’ En ik moet zeggen dat ik het inderdaad een moeilijke Moederdag vond. Niet omdat mijn moeder aan de andere kant van de wereld zit (sorry mam J ), maar omdat ik heel bewust dacht aan de kinderen hier…
Hoe moet Moederdag aanvoelen, wanneer je moeder pas in januari is gestorven (zoals van 5 kinderen hier)... Hoe voelt Moederdag, als je eigen moeder je mishandeld heeft… Hoe voelt Moederdag, als je moeder je op straat gezet hebt, omdat ze koos voor een nieuwe vriend… Hoe voelt Moederdag, wanneer je moeder zo verslaafd is aan de drugs, dat ze je jarenlang verwaarloosd heeft… Hoe voelt Moederdag als je moeder voor je ogen is doodgeschoten… Hoe voelt moederdag als je al vanaf je 7e op straat moet overleven, omdat er geen moeder is, die een thuis voor je maakt… Hoe voelt Moederdag, als je moeder niet van je houdt/ kan houden… Hoe voelt Moederdag dan????

Op de foto’s zie je het ‘water halen’ en het ‘illegaal paardrijden’…
Elke week ga ik met een bus vol kinderen en lege flessen, naar een plek buiten het dorp. Hier is een soort kraantje, waar schoon drinkwater uitkomt. Omdat het water op de Sítio niet goed is om te drinken, wordt op deze plaats water gehaald..
Er komt dus geen schoon water uit de kraan en warm water is er al helemaal niet. Alles gebeurt dan ook met koud water, zelfs de afwas. En ook de wasmachine werkt op koud water. Alleen de douches zijn met warm water, gelukkig!!
Op een zondagmiddag zou ik gaan paardrijden met een collega. Helaas kwam deze niet opdagen. De kinderen besloten dat ze dan maar zelf effe een (illegaal) ritje gingen maken. Ze mogen dit niet zelf zonder die collega, maar het was wel erg leuk. En ik was erbij… (Niet dat dat zoveel scheelt, maar het idee…)
Er werd in de wei een paard gevangen door de jongens en ze gaven hem eerst wat eten en drinken. Waarschijnlijk om het paard gunstig te stemmen, want hij had niet veel zin. Effe later werd er een jochie opgezet en het paard opgejaagd, net zolang tot het kind er af viel/sprong/o.i.d. Dit herhaalde zich, tot iedereen die durfde was geweest. Niet helemaal ongevaarlijk, maar ik heb erg gelachen!!


  • 11 Mei 2009 - 21:17

    Mama:

    hoe voelt moederdag als je kind in brazilie zit en zich zo met moederdag bezighoudt?
    ben je dan niet een ongelooflijk gezegende
    moeder?


  • 12 Mei 2009 - 17:32

    Siem En Ria:

    Hallo Jacoline,

    Met een brok in mijn keel zit ik jouw verhaal te lezen. Kan dan ook haast niet wachten om af te reizen naar Rio. Heb er erg veel zin in!!

    En ja ben het met je moeder eens: met zo'n dochter ben je een gezegende moeder! Maar met zo'n vriendin als jij, voel ik mij ook gezegend!!

    Liefs, Ria

  • 12 Mei 2009 - 18:46

    Lia:

    wat zet je ons weer aan het denken. wat een rijkdom om een moeder te hebben, die laat merken dat ze van je houdt en voor je bidt

  • 13 Mei 2009 - 19:41

    Tante Nel:

    Als je zoveel ellende ziet, besef je eigenlijk pas wat het een voorrecht is om in een huisgezin op te groeien met warmte van je ouders, en gebakkelei met je broers en zus.
    Hé Jacoline, maak de kinderen niet ondeugend hoor om stiekem paardje te rijden.
    Fijn dat je ook kan en mag genieten van je werk met de kinderen.
    Gods zegen toegewenst.
    groeten uit Perkouw

  • 18 Mei 2009 - 20:13

    Chris En Petra:

    Hoi Jac,

    Ik heb net weer wat berichten zitten lezen en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om te lezen.
    Wat een geweldig, maar ook zwaar werk doe je daar toch.
    Belangrijk is ook wel dat je regelmatig de humor van de situatie ziet.
    Ik kan me voorstellen dat je in die situatie het een zware moederdag vond, maar wat een lieve reactie van je moeder.
    We blijven voor jou en de kids bidden.

    Ontvang van ons vijven de hartelijke groeten.


  • 19 Mei 2009 - 15:03

    Marleen Van Leeuwen :

    Hoi Jac! Ik zat op de site van RVC te kijken en ik las daar jou berichtje op de voorpagina! Erg leuk dat de voetbal shirts daar zo goed van pas komen! Wat een indrukwekkende verhalen! Hou je taai en wees voorzichtig, maar geniet er ook van! Groetjs Marleen (en de rest van de schakel)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Pequeri

Jacoline

meer info over het project: www.helpmijleven.nl

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 59443

Voorgaande reizen:

29 Januari 2009 - 28 Juli 2009

BRAZILIE

Landen bezocht: