De grote boze wolf... - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu De grote boze wolf... - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu

De grote boze wolf...

Door: Jacoline

Blijf op de hoogte en volg Jacoline

26 Mei 2009 | Brazilië, Pequeri

Er wordt hier al heel lang gepraat over een wolf. In het begin dacht ik dat het een flauwe grap was om de kinderen bang te maken. Als je ´s avonds naar buiten loopt, zegt men hier: ´Kijk uit voor de wolf.´ En mensen vragen je: Ben jij bang voor de wolf?´ Ja, ja....
Tot ik hoorde dat sommige mensen hem echt gezien hadden en je begrijpt; dat wil ik ook...
Ik ga, om 22.30 uur, de tieners vaak uit het dorp halen en hoop dan altijd dat ik hem tegen kom (als ik in de combi zit dan, het stuk dat ik moet lopen liever niet). Maar nooit, kwam ik hem tegen, tot ik op een dag s´morgens aan het werk was in de tuin. Ik had al gehoord dat er die morgen, een wolf gesignaleerd was, met een kip (van de buurman, gelukkig) in zijn bek. Nu werden we geroepen en ja hoor, op een afstand van zo´n 100 meter liep de wolf door het struikgewas... Wow, echt een gaaf gezicht! Mooi beest zeg en nog groot!!
Ik was helemaal blij en vond het wel stoer!

Een dag later kwam ik hem weer tegen en was ik iets minder stoer...
Het was pikdonker en ik had met een collega afgesproken, om in het donker over het terrein van de Sitio te gaan wandelen, op zoek naar nachtdieren (en wie weet de wolf). Ik zou hem beneden opwachten en dat betekende dat ik de zandweg van 500 meter moest aflopen.
Je snapt, dat is geen pretje in het donker in je eentje, dus ik had voorbereidingen getroffen: Mijn zaklanp in mijn zak (die het later niet bleek te doen) en een stoere jongen (van 14 jaar aan mijn zij). Samen liepen we naar beneden en hebben daar gewacht op mijn collega.
Maar zoals de Braziliaanse afspraken soms lopen... hij kwam niet opdagen. Na een uur zijn we weer teruggegaan. Ondertussen hadden we elkaar al helemaal gek lopen maken, door te verzinnen dat die collega er al lang was en ons wilde laten schirkken. Uiteraard ook het wolf verhaal en met alle natuurgeluiden op de achtergrond en een pikdonkere omgeving (zonder lamp zie je geen hand voor ogen) leek het op een spooktocht tijdens een korfbalkamp, zo´n gevoel gaf het. Je bent niet bang, maar stiekum toch een beetje wel.
We liepen het pad weer op... plotseling een hoop geritsel...
Komt er een wolf langsrennen, op één meter afstand. Echt heeel dichtbij!
Ik weet niet wie er harder gilde... die jongen of ik, maar we schrokken ons echt helemaal wild. De jongen wilde gaan rennen, maar ik greep zijn arm en zei: ´Nee, jij blijft bij mij...´ (hij had wel een zaklamp die het deed). Al met al een hele ervaring!
Toen ik het hier vertelde tegen andere mensen waren de reacties heel uiteenlopend en gevarieerd. De één was diep geschokt: ´Hadden jullie geen dikke stok bij je dan: gevaarlijk.´
Anderen hebben me gewoon keihard uit staan lachen...
Dus kom maar op met de reacties, ik kan het hebben...: )

  • 26 Mei 2009 - 18:57

    Jiska:

    Lieve Jac,

    Het is zelfs spannend om te lezen. Ik kan me helemaal indenken hoe het voelt, nou helemaal, ik heb nog nooit een wolf zo dicht in de buurt gehad. Maar ik heb menig keer in je arm geknepen tijdens onze nachtelijke activiteiten op het korfbalkamp. Samen gillend over een smal bospad, wetend dat er elk moment iemand in je kuiten kan gaan knijpen....

    Lieve Jac, pas goed op jezelf!

    Dikke zoen,
    Jis

  • 26 Mei 2009 - 19:33

    Mama:

    misschien een schaap in wolfsklederen????

  • 26 Mei 2009 - 19:55

    Lia:

    Ik lach je niet uit hoor. Als ik spannende dingen moet doen, neem ik de volgende keer jou mee.

  • 26 Mei 2009 - 19:55

    Jeroen:

    Hoi,je houdt het daar wel spannend he.
    Vraag me af of jouw gemetseld huisje net zo sterk is als van die biggetjes
    pfffftttt
    groetjes

  • 26 Mei 2009 - 20:10

    Chris En Petra:

    Wat denk je nou, dat we je uit gaan lachen???
    Nee natuurlijk niet, ik zou me ook gek schrikken.
    Ik weet ook niet hoe ik zou reageren.

    Groetjes van ons

  • 26 Mei 2009 - 20:18

    Jeroen:

    Hoi,je houdt het daar wel spannend he.
    Vraag me af of jouw gemetseld huisje net zo sterk is als van die biggetjes
    pfffftttt
    groetjes

  • 26 Mei 2009 - 20:37

    Gijske:

    Hey Jac, ik wil vannacht nog wel kunnen slapen hoor.Gelukkig ben ik gewend aan onze engelse stafford bullterrier Turbo die ook mensen afschrikt maar eigenlijk een scheetje is een echte wolf in schaapskleren
    hey je houd het wel spannend he doe je niet te ....

    groetjes uit Reeuwijk

  • 27 Mei 2009 - 06:22

    Siem En Ria:

    Hallo Jacoline,
    heb beide keren dat wij op werkvakantie in Brazilië zijn geweest verhalen over de wolf gehoord. Maar deze zelf nog nooit tegengekomen. Dus je gaat je dan wel eens afvragen;loopt er hier echt een wolf rond??? Maar nu je deze wolf dan ook bent tegengekomen vind ik het wel spannend hoor!! Ben benieuwd of wij hem van de zomer ook gaan zien. Maar ik weet nu wie ik meeneem als ik 's avonds de berg op ga!!!(ha ha ha).

    lieve groeten vanuit Moordrecht van ons Siem en Ria

  • 27 Mei 2009 - 07:34

    Mieke:

    Zeg roodkapje, je weet toch dat je moet oppassen op de grote boze wolf.
    Wie zal er harder geschrokken zijn de wolf of jullie?

    Dikke knuffel vanuit Honselersdijk.

  • 27 Mei 2009 - 07:37

    Linda:

    kijk maar uit Roodkapje!

  • 27 Mei 2009 - 07:55

    Alma:

    nou jacoline,
    ja hoor een echte wolf en dat voor je neus , Die had wel zin in een hollands hapje.Had natuurlijk gehoord dat die zo lekker smaken!!!!!!!!!!!
    maar jammer dat ging weer aan zijn of haar wolvenbek voorbij
    Ik hoorde je gewoon gillen toen ik het las
    Niet teveel rare en gevaarlijke dingen
    overhoop halen he
    groetjes van de kristjes


  • 27 Mei 2009 - 08:42

    Papa:

    Een paar weken terug schrok je moeder ook ontzettend van een blazende grote kaaiman tijdens onze wandeling, ( Zo moeder zo dochter? )het zou goed zijn om wat bij je te hebben. Zeker om dat kind te beschermen.
    Liefs


  • 27 Mei 2009 - 11:56

    Ronald Irina Kids:

    Hey Jac,

    Jij liever als ik over een donker paadje tussen de wolven.
    Spooktochten was ook niet mij hobby!
    Kijk je verder wel uit.
    Soms proberen we je te bellen .Gisteren ghadden we je even 10 seconden aan de lijn.We proberen het wel nog een keer.
    Hey jac groeten van ons allemaal!

    je bent goed bezig!

  • 27 Mei 2009 - 12:55

    Nigel:

    dat geloof ik toch niet

  • 27 Mei 2009 - 13:01

    Nigel:

    het is vast en zeker een droom geweest.
    $$$$$$$$$$$$$$$$$
    ik mis je
    heb je nog voetbalplaatjes nodig ik heb er nog heel veel thuis
    groetjes

  • 27 Mei 2009 - 14:13

    Roodkapje:

    Beter 1 wolf in de hand, dan de lucht van 10.

    :)

  • 27 Mei 2009 - 17:59

    Danielle:

    He jac

    Spannende dingen maak je daar ook mee he! Kijk je wel een beetje uit!
    Wel weer een spannend verhaal om te lezen!

    Pak even je agenda erbij ;D
    Vrijdag 2 okt vertrekken we naar de Ardennen voor een spetterend survival weekend! We zijn er maar vanuit gegaan dat je mee gaat want dit mag je natuurlijk niet missen!

    Nou Jac het beste daar!
    Hier alles zn gangetje!

    Groetjes Daan

  • 27 Mei 2009 - 18:44

    Helene:

    Hoi Jac,

    Je gaat me toch niet vertellen dat je bang bent van een wolf??? Na alles wat je eerder mee maakte??????!!!

    Maar het is een nuttige ervaring. Wolven rukken ook in Europa op richting Nederland en de natuurbescherming verwacht ze echt hier binnenkort. En met de survival die Danielle en Marleen in gedachten hebben rekenen wij natuurlijk helemaal op jou straks in oktober. Al is het alleen maar dat je meemoet om het budget op te krikken. Ze hebben me echt gek gezeurd om extra geld!

    Het was leuk om weer van je te lezen. En te zien dat het je goed gaat... liefs en groeten,

    Hélène


  • 27 Mei 2009 - 19:11

    Tante Nel:

    Wat een reacties allemaal,maar.... spannend is het. pas goed op je zelf hoor.
    Lopen er ook leeuwen en beren los rond? die zijn ook gevaarlijk hoor.
    Ik blijf liever in het rustige Holland dan tusen gevaarlijke dieren.
    groeten uit Berkenwoude

  • 29 Mei 2009 - 21:08

    Nienke:

    Hoi Jacoline,

    wat een verhaal zeg, kom je ff een wolf tegen 's nachts..

    hoop dat het verder goed met je gaat!
    maar aan de verhalen te lezen wel!

    aanstaande vrijdag 5 juni is het toneelstuk wat het anker heeft voorbereid om geld op te halen voor jouw project! we hopen op een mooie opbrengst!
    je hoort t nog!

    heel veel succes verder in Brazilie!
    we denken aan je!

    Groetjes, Nienke

  • 02 Juni 2009 - 19:25

    Gerrit En Julia:

    Hoi Jacoline
    Is toch wel wat anders ,dan bijv. spinnen!Je moet natuurlijk niet in het donker gaan lopen!veel te gevaarlijk lijkt ons!
    Mocht je toch de stoute schoenen aantrekken in het donker, neem dan a.u.b.op zijn minst een goede zaklamp en stok mee!
    Hopelijk kom je hem niet meer tegen!of toch!maar dan op de dag,met fototoestel!Heb je in ieder geval bewijs!
    Groetjes en een dikke kus uit de Lier

  • 05 Juni 2009 - 11:15

    Marja En Joop:

    Lieve Jac.,
    Geweldig wat je allemaal meemaakt.'t Zal wel wennen zijn als je weer in Nederland bent, want wij hebben alleen maar wolven in de dierentuin.Vanavond is het toneelstuk van het Anker.De opbrengst is voor jouw project.Jac. het allerbeste, wees voorzichtig! Liefs,Marja.

  • 07 Juni 2009 - 10:32

    Charlotte:

    Blijft leuk om je heldendaden te lezen al kun je je nu afvragen wie hier de held was.
    Ik vind de wolf namelijk ook wel stoer.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Pequeri

Jacoline

meer info over het project: www.helpmijleven.nl

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 59439

Voorgaande reizen:

29 Januari 2009 - 28 Juli 2009

BRAZILIE

Landen bezocht: