Afgelopen dagen... - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu Afgelopen dagen... - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Jacoline Groenendijk - WaarBenJij.nu

Afgelopen dagen...

Door: Jacoline

Blijf op de hoogte en volg Jacoline

10 Juni 2009 | Brazilië, Brasilia

Bedankt voor alle grappige reacties op het verhaal van ‘de grote boze wolf’. Ik heb zitten grinniken achter de computer. In de tussen tijd is er alweer zo veel gebeurd, dat ik bang ben, dat wanneer ik alles opschrijf ik minstens 5 A4-tjes nodig heb… maar dat zal ik jullie niet aandoen.
Ik zal een keuze maken en proberen het kort te houden:

Mandarijnenjacht.
Op een zondagmiddag zijn we met een hele groep kinderen mandarijnen gaan plukken. We kwamen op de zelfde plaats als toen met de mango-jacht en hebben echt onwijs vol rugzakken en plastictassen vol bij elkaar geplukt. Volgens mij kunnen de kids nu geen manderijn meer zien. Ik vond het in ieder geval erg leuk en lekker en nog gezond ook…

Bidden voor kinderen in nood.
Vorige week is er drie avonden gebeden voor kinderen in nood. Op vrijdagavond zijn we met alle kinderen van de Sitio, de berg Monte Shalom opgegaan. We waren met een hele groep (zo’n 50 man) en zijn met elkaar de berg opgeklommen. Hier hebben we gezongen en met elkaar gebeden. Bijzonder om te horen dat deze kids (die zelf zoveel mee hebben gemaakt) vol vuur bidden voor andere kinderen in nood. Geweldig om te zien hoe God hier onderdeel is van de realiteit van elke dag. Hier is het geen vraag of er wel een god bestaat; Hij is hier aanwezig en laat Zich in zoveel dingen en op zoveel momenten zien. Geweldig!!

Groot-REMER-overleg
Het hele team van REMER is 3 dagen bij elkaar geweest om de organisatie en het beleid te bekijken en lijnen uit te zetten voor de toekomst. Hoewel het af en toe best moeilijk te volgen was in het Portugees, vond ik het erg interessant om ook organisatorisch een beetje mee te kunnen denken en te zien en horen wat de plannen zijn, waar men tegen aanloopt, etc. En het was ook gewoon onwijs gezellig om zo met z’n allen bij elkaar te zijn, mensen van de boerderij en uit Rio.

Werkzaamheden
Ik ben bezig om de speelzaal wat op te vrolijken. Ik heb ‘m geverfd en ben nu bezig met het maken van 4 grote tekeningen op de muren. Als het af is, zal ik een foto maken. Wel erg leuk om die tekeningen te schilderen.
Pas een volleybaltoernooi gehouden. Erg leuk en ik verbaas me telkens weer als we gaan sporten: de aller-aardigste-braziliaan verandert in een gevaarlijk-fanatiek-figuur tijden het spel. Ondertussen lig ik in een deuk, als er weer eens gebekvecht wordt over de regels en of de bal in of uit was. Het was in ieder geval een erg gave avond.
De kantine van de Sitio is geopend, dus elke dag sta ik in de kantine om allerlei lekkers te verkopen (de tandarts van Pequeri zal blij zijn). De kids zijn helemaal blij als ze voor 0,10 reaal wat snoepjes kunnen kopen.
Ook ben ik nu bezig met het schilderen van een huis aan de binnenkant. Dit was erg hard nodig! Tussen het chauffeuren door (wat ik ook nog zeker minimaal 4x op een dag doe) ben ik dus druk aan het schilderen.
Af en toe regel ik een filmavond en zitten we met zo’n 25 kinderen bij elkaar om een film te kijken. Al met al heb ik een aardig druk programma en de dagen vliegen om.
En verder natuurlijk de dingen met de kids. Hoewel ik niet dagelijks activiteiten voor hen organiseer, hebben we wel erg veel lol met elkaar. Pas heb ik een vliegertje gekocht, dus zij leren mij vliegeren. Helaas is dit nog vreselijk moeilijk en ze liggen helemaal in een deuk dat ik het niet kan. Maar ik blijf oefenen, wie weet leer ik het nog…

Weekendje Rio
Afgelopen zaterdag ben ik naar Rio geweest. Vrienden van mij brachten hier hun vrije dagen voor. We sliepen bij familie van hen in een favela. Wel bijzonder om zo het leven in een favela mee te maken. Een klein huisje, waar 4 mensen wonen. Er is in het huis één bed, de rest slaapt met matrassen op de vloer. Het is allemaal erg klein, maar ze hebben wat ze nodig hebben, maar dan ook niet veel meer. Iedereen kent elkaar en praat met elkaar in de wijk. Deze favela is gebouwd tegen een berg, dus allemaal steegjes en trappetjes. Je hoort van alles, er wonen veel mensen op een klein gebied. Twee mensen hadden ruzie en iedereen kwam hun huis uit, om mee te genieten. Apart om het leven in de favela zo mee te maken.
We zijn gaan varen bij een strandje vlakbij het huis, hebben een groente-fruit-en-vis-markt bezocht, naar het strand geweest, zijn nog naar één of andere markt in het centrum geweest en ik heb kennis gemaakt met de hele familie. De mensen zijn zo onwijs gastvrij en vriendelijk! Echt heel bijzonder!

Sjonge, jonge, de tijd vliegt echt om. Volgende week ga ik weer een week naar Rio, maar nu om weer mee te werken met het straatwerk van REMER. (Hoewel het altijd heel indrukwekkend is, heb ik er zin in…) en dan nog maar een week of 6 en dan ga ik weer naar Nederland. Maar tot die tijd ga ik genieten van alle mooie dingen en lieve mensen om me heen!!

  • 10 Juni 2009 - 13:06

    Joanne:

    Wat heerlijk om te lezen dat je zo onwijs geniet en heb het idee dat je daar echt op je plek bent. Mooi om te zien wat je voor de kinderen kunt betekenen, maar ook voor de organisatie. Het zit vaak in de kleine dingen..
    Heel veel zegen bij alles wat je doet! Ik leef met je mee.
    Groetjes,
    Joanne

  • 10 Juni 2009 - 15:59

    Chris En Petra:

    We hebben niet zozeer een reactie op jou bericht, hoewel ik er wel steeds weer van geniet.
    Ik wil je even vertellen dan de jongeren van het Anker zo onwijs hun best hebben gedaan met de musical, je zou ervan genoten hebben, zeker weten!
    Er is een DVD gemaakt, dus als je terug bent. moet je er maar even om vragen, echt leuk jôh.

    We wensen je weer veel sterkte toe bij je prachtige werk en Gods zegen toegewenst.
    Groetjes van ons vijven

  • 10 Juni 2009 - 18:05

    Patricia:

    Hoi jacoline...
    goed weer eens wat te lezen...en je te zien op de foto's erg leuk.
    we hebben het van de week op de schakel wel weer over je gehad...nl. er was weer het jaarlijkse volleybal toernooi, (helaas niet gewonnen) en we hadden ook een etentje van Wilma haar afscheid, ja eigelijk hoor jij daar ook gewoon bij.
    Maar eind juli is het zo weer dan gaan we elkaar wel weer in levende lijven ontmoeten (tot vervelends toe hahahaaha)Nu nog lekker genieten van alles wat op je pad komt.
    Groetjes Patricia

  • 10 Juni 2009 - 20:48

    Lia:

    Zeker de tijd vliegt. Ik probeer je alvast warm te maken voor onze reis naar Hetyen. Vanavond zijn we bij elkaar geweest. De kriebels zijn er en worden meer naar zo'n avond

  • 12 Juni 2009 - 07:47

    Siem En Ria:

    Hé, Jacoline, je laat toch nog wel wat te klussen voor ons over hè (hi hi hi)Emmelie van onze groep heeft ook een site aangemaakt waarop wij nu en straks te volgen zijn. Nieuwsgierig kijk dan op www.braziliegroep2009.waarbenjij.nu

    Jacoline wij wensen je een goed verblijf 'straks' in Rio en geven je Gods zegen!

    Siem en Ria

  • 12 Juni 2009 - 15:52

    Neef Jan:

    Hey Jac hoe gaat het met je?
    Als ik dit allemaal zo leest begrijp ik dat je het helemaal naar je zin hebt daarzo. En ik vindt het geweldig wat je daar doet.
    Leuk om je verhalen te lezen en leuke foto`s jac.

    Zit nu een maand in Washington Dc en kan zeggen dat ik me thuis voel. Volgende week naar new york en daarna naar Montreal en een vakantiehuisje in canada voor 5 dagen :) dus lekker genieten.

    Geniet van je tijd daarzo en geniet van elke moment. Ik denk aan je en ik spreek je snel.

    Dikke kus je neef jan

  • 13 Juni 2009 - 07:57

    Gerrit En Julia:

    Hoi Jacoline
    Jij zal met je drukke leven daar, geen last meer van heimwee hebben!
    Zal wel bijzonder zijn om zo maar mandarijnen te plukken!
    En ze zijn meestal super lekker in die warme landen.
    Wat maak je daar een hoop mee zeg,zal best moeilijk voor je worden om weer terug naar Holland te komen.
    Pas je goed op jezelf!
    Groetjes en een kus uit de Lier

  • 15 Juni 2009 - 12:42

    Kees En Trudy:

    Hallo Jacoline,

    Wat blijft het toch geweldig om jou verslagen te lezen!
    En wat doe je veel zeg.
    Volgens ons ga je steeds meer ondernemen, top hoor.
    Volgende week heel veel
    succes in Rio, we zullen voor je bidden dat het allemaal weer goed mag gaan.
    Jac.de groetjes en liefs
    van de Smitjes.

  • 16 Juni 2009 - 11:49

    Martijn Riet:

    Ha Jacoline,

    Heel bijzonder om jouw avonturen te lezen. Ik verheug me er al helemaal op om het straks zelf te ervaren.
    Tot 18 juli!

    Martijn

  • 18 Juni 2009 - 13:54

    Monique:

    Lieve Jac
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je ook echt wat kan betekenen voor de kinderen daar.Geniet van je laatste weken.
    Wat is de tijd omgevlogen.
    Veel liefs M en M en kids

  • 18 Juni 2009 - 18:52

    Irina Ronald + Kids:

    Hoi Jac,
    Ik wilde je even laten weten dat we met de korfbaljeugd een stroopwafel actie voor jou gehouden hebben. Het heeft 283,20 euro opgebracht en het wordt morgen overgemaakt!
    Groetjes Irina

  • 03 Juli 2009 - 20:07

    Hans En Charlotte:

    Het blijft leuk om je verhalen en avonturen te lezen. Geniet nog van de laatste weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Jacoline

meer info over het project: www.helpmijleven.nl

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 59445

Voorgaande reizen:

29 Januari 2009 - 28 Juli 2009

BRAZILIE

Landen bezocht: